22 جولای

فیشر

به پاره شدن یا زخمی شدن کناره های مقعد فیشر گفته می شود و جزو بیماری های مقعد به شمار می رود.

علل ایجاد فیشر :

خروج سخت مدفوع خشک ، مصرف نکردن فیبر و آب به میزان کافی ، مصرف برخی داروها ، یبوست ، زور زدن در هنگام مدفوع ، داشتن استرس و … .

فیشر

علائم فیشر :

• دفع مدفوع به همراه درد .
  • خونریزی منطقه مقعد .
  • احساس سوزش و خارش در مقعد .
  • مشاهده ی رگه های خونی در مدفوع و یا دستمال .
  • احساس درد یا اسپاسم برای مدت ها به هنگام خروج مدفوع .

انواع زخم فیشر :

فیشریا شقاق به دو صورت حاد و مزمن وجود دارد . شقاق حاد از مدت زمان شروع تا پایان بهبودی 8 هفته زمان می برد ، اگر مرحله ی بهبودی از 8 هفته بیشتر شود شقاق به مرحله ی مزمن می رسد . یکی از علل های ابتلا به شقاق مزمن استفاده نکردن از فیبر و ملین به اندازه ی کافی است .

به وجود آمدن التهاب و انقباض شدید در دریچه ی داخلی مقعد باعث می شود تا خون کمتر به محل شقاق برسد که این موضوع موجب عمیق تر و بدتر شدن زخم می شود .

در شقاق مزمن دو لبه ی زخم به هم می رسند اما به دلیل این که خون رسانی ضعیف است این دو لبه بهم جوش نمی خورند .

راه های درمان فیشر :

•  درمان دارویی .
  • درمان با بوتاکس .
  • درمان با جراحی .

درمان فیشر با کرم ها و روش های داروئی تاثیر چندانی ندارد و بیشتر موجب تسکین مختصری می شود که این موضوع باعث دیر تر مراجعه کردن بیمار به دکتر و مزمن تر شدن زخم او می شود .

درمان با بوتاکس : این روش به صورت  سرپایی انجام می شود و در آن اسپاسم عضله داخلی مقعد که عامل اصلی است بر طرف می شود . درمان با بوتاکس موجب بهتر شدن خونرسانی و کم شدن سایش در محل زخم  و درنتیجه موجب بهبودی بیماری شقاق می شود .

درمان با جراحی : در این روش بخشی از عضله داخل مقعد بریده می شود.

درمان فیشر با جراحی در حال حاضر روش مورد تایید پزشکان جراحی عمومی است.