26 اکتبر

درمان فتق های شکم

درمان فتق های شکم : هنگامی که لایه های درونی عضله شکم ضعیف شود، فتق یا هرنی اتفاق می افتد که می تواند باعث پارگی یا تورم و همچنین بروز دردهای شدید شود.

هم آقایان و هم خانم ها می توانند به این بیماری مبتلا شوند.

انواع فتق معمولاً در کشاله ران ، ناف یا شکم ممکن است به وجود بیاید.

فتق کشاله ران :

فتق کشاله ران زمانی به وجود می آید که عضلات پایین شکم ضعیف باشد و روده ها از قسمت کشاله ران بیرون زدگی پیدا می کنند، این برآمدگی می تواند گاهی دردناک باشد و بیشتر در مردان به وجود می آید.

درمان فتق های شکم

درمان فتق های شکم :

در درمان فتق به روش لاپاروسکوپی که شیوه ای نوین است، جراح فتق به وسیله لاپاروسکوپ برش های کوچک در ناحیه شکم به وجود آورده و چسب زخم پارگی های به وجود آمده در دیواره شکم را ترمیم می کند و به بیمار اجازه می دهد تا بدون ناراحتی و درد کمتر به فعالیت های روزمره خود بپردازد.

عوارض فتق :

عدم درمان فتق می تواند شامل عوارضی چون به وجود آمدن درد شدید هنگام ایستادن های طولانی مدت و بلند کردن اشیا باشد و از نظر زیبایی نیز به وجود آمدن یک برجستگی می تواند باعث ناراحتی بیمار شود.

عارضه ی اصلی عدم ترمیم فتق به دام افتادن روده یا عضوی دیگر داخل آن می باشد که می تواند منجر به انسداد، پارگی روده و سیاه شدگی آن شود.

روش درمان فتق بدون جراحی :

درمان گیاهی فتق با استفاده از گیاهانی چون شیرین بیان یا زنجبیل یا چای بابونه صورت می گیرد که روش های فوق به صورت موقتی بوده و برای اطمینان از بهبودی باید به پزشک مراجعه شود.

انواع عمل جراحی فتق :

عمل باز فتق

عمل باز فتق به وسیله بی هوشی عمومی یا بی هوشی موضعی و مصرف داروهای آرام بخش صورت می گیرد که در آن جراح فتق یک برش 8 تا 10سانتی متری در ناحیه کشاله ران به وجود آورده و بافت بیرون زده و برجسته را به داخل شکم می فرستد عمل فتق بازمناسب ترین روش درمان برای فتق های بزرگ همراه با شل شدگی عضلات می باشد.

عمل لاپاروسکوپیک

جراحی لاپاروسکوپی به وسیله لاپاروسکوپ یا تلسکوپ کوچک انجام می شود که جراحی از طریق ایجاد سه برش کوچک و نیم سانتی به جای یک برش پوستی صورت می گیرد. این جراحی با استفاده از داروهای خواب آور و بی حسی موضعی یا ندرتاً بی حسی نخاعی یا بیهوشی عمومی انجام شده و درد و دوره نقاهت و عوارض کمتری دارد.