24 ژوئن

ترشح پستان

ترشح پستان در بسیاری از زنان که باردار یا شیرده نیستند رخ می دهد  که از بیماری های شایع در پستان به شمار می رود. حضور ترشحات پستان همیشه نشان دهنده یک مشکل جدی نیست.  ترشحات سینه نیز ممکن است در زنان در هر سنی رخ دهد زنان جوان ممکن است بی دلیل برای ترشحات نوک پستان خود نگرانی داشته باشند ولی ترشحات مداوم در بانوان مسن تر ممکن است نشانه ای از یک بیماری جدی باشد.

ترشح پستان

ترشح پستان معمولا از نوک پستان رخ می دهد و باید ازمایعات ترشح شده از طریق فیستول پستان افتراق داد. فیستول پستان یک مجرای عبور غیر طبیعی است. در پستان به سطح پوست بازمی شود و معمولا در نزدیکی آرئول است، یک فیستول پستان است، شایع نیست .

ممکن است بعد از یک عفونت طولانی مدت به وجود آِید و حضور یک فیستول نباید به عنوان ترشحات پستان در نظر گرفته شود. فیستول پستان نیاز به بررسی بیشتر و درمان مناسب دارد. ترشح سینه نیز ممکن است توسط یک طیف گسترده ای از شرایط ایجاد می شود، که اکثر آنها بی ضرر و یا به راحتی درمان می شود.

انواع ترشح پستان

ترشحات مختلفی وجود دارد و نوع ترشح سینه ممکن است نشانه ای از علت ترشحات باشد.
ترشحات شیری: ممکن است تولید شیر مادر باشد. حتی در زنانی که باردار نیستند و یا شیردهی ندارند. اغلب به علت سطح هورمونی بالا، به طور خاص پرولاکتین باشد.
ترشحات شفاف و چسبنده: ممکن است نشانه ای از التهاب یا عفونت باشد.
ترشح خونی: ممکن است نشانه ای از ترومای شدید، عفونت و یا سرطان باشد.
ترشحات مخاطی زرد یا قهوه ای: ممکن است با خون مخلوط باشد و می تواند به علت عفونت شدید باشد، به خصوص اگر با درد پستان همراه باشد.

علت ترشح سینه

در دوران بارداری و یا شیردهی، ترشحات ممکن است مربوط به سرطان پستان باشد

تشخیص ترشح پستان

گاهی ممکن است ترشح سینه در زنانی که باردارهم نیستند، رخ دهد. ترشحات مداوم پستان باید مورد بررسی قرار گیرد. ترشحات مداوم پستان از نگرانی خاص در زنان بیش از 40 سال سن است که در آن تخلیه تنها از یک پستان است. ترشحات خونی با حضور توده های پستانی همراه است.
پس از معاینه بالینی و شرح حال بیمار، پزشک شما ممکن است ماموگرافی، آسپیراسیون با سوزن ظریف و سیتولوژی را در نظر بگیرند. اگر سطح پرولاکتین ها بالا باشد ممکن است آزمایش خون برای ارزیابی عملکرد غده تیروئید، به خصوص با اندازه گیری هورمون محرک تیروئید  ( TSH ) انجام شود.
اگر شما از هر گونه درمان جایگزینی هورمون و یا داروهای مربوط به یائسگی، به عنوان پیشگیری از بارداری و یا نا باروری استفاده می کنید، دکتر شما ممکن است قطع و یا مصرف داروها را تغییر دهد .

درمان ترشح سینه

آن زمان که علت ترشح سینه مشخص شود پزشک می تواند راه های درمانی را پیشنهاد کند.
ممکن است توده برداشته می شود.
ممکن است تمام یا قسمتی از مجاری پستان برداشته می شود.
برای درمان تغییرات پوست اطراف نوک پستان از کرم استفاده می شود.
برای درمان یک بیماری زمینه ای دارو مصرف شود.
اگر تمامی معاینات طبیعی است ممکن است به درمان نیاز نباشد. بیمار باید ماموگرافی و معاینه فیزیکی دیگری در مدت 1 سال داشته باشد.