10 آگوست

بیماری بواسیر

بیماری بواسیر  از جمله بیماری های شایع می باشد که اکثر افراد بالای 30 سال به آن مبتلا هستند.

بیماری بواسیر تحت علل ذیل ایجاد می گردد :

•  بیماری بواسیر در زنان به دلیل تحمل فشارزیاد ناشی از بارداری و زایمان، شایع تر است
  • زمانی که فرد دچار یبوست طولانی مدت و شدید باشد. این امر فرد را هنگام دفع مجبور به زور زدن می کند.
  • مصرف نکردن فیبر در رژیم غذایی
  • نداشتن تحرک کافی، باعث کاهش قدرت عضلانی عضلات قسمت لگن می شود. هنگامی که افراد در حال استراحت کردن هستند، فشار درونی و امواج غیر طبیعی  قسمت مقعد بیشتر از حد نرمال می باشد.
  • عوامل ارثی یا ژنتیکی

چگونه باید متوجه بیماری بواسیر شد؟

• هنگامی که در مقعد و اطراف آن درد ایجاد شود.
  • بیماران به هنگام دفع مدفوع متوجه درد هستند. به دلیل ملتهب شدن پوست و مخاط راست روده، حاشیه مقعد به سادگی تحت آسیب قرار می گیرد. تنقیه، مصرف شیاف های آنتی هموروئیدی و تحرک مدفوع به همراه زور زدن، باعث آسیب دیدن مخاط راست روده می گردد.
  • ایجاد خونریزی
  • زمان اجابت مزاج به دلیل جابه جایی سفت مدفوع، خونریزی ایجاد می شود.
  • سوزش و خارش
  •  ترشحات غده مخاطی روده بزرگ روی اعصاب حسی این قسمت اثر می گذارد و به ایجاد خارش و سوزش منتهی می گردد.

بیماری بواسیر

هموروئید ها بر اساس شدت علائم به 4 دسته  تقسیم می شوند:

• درجه یک: توده هموروئید به میزان کم بزرگ می شود و به صورت خونریزی بی درد خود را نشان می دهد.
  • درجه دو: هنگام اجابت مزاج به دلیل بزرگی توده، بیرون زدگی دیده می شود و پس از اتمام، خود به خود به درون مقعد بر می گردد. گاهی با خونریزی همراه است و گاهی دیده نمی شود.
  • درجه سه: توده هموروئید با بزرگ شدن ، زمان اجابت مزاج بیرون زده می شود. ( بواسیر خارجی ) خود به خود به جای اول بر نمی گردد بلکه بایست به کمک دست آن را به داخل مقعد هدایت نمود.
  • درجه چهار: این توده در خارج از مقعد قرار دارد و با استفاده از دست نیز به داخل بر نمی گردد.

راه درمان بواسیر مختلف و متعدد است. هر کدام از این روش ها ویژگی های متفاوتی خواهند داشت.

روش درمان با نظر پزشک ، پس از معاینه مشخص خواهد شد.

درمان گیاهی بواسیر ، درمان خانگی بواسیر معمولاً اثر های کوتاه مدت دارد. البته رعایت رژیم غذایی و نشستن در لگن آب گرم و عدم نشستن طولانی مدت مطمئنا اثرگذار خواهد بود.