05 جولای

بواسیر

بواسیر از بیماری های رایجی است که ممکن است  فرد در هر برهه ای از زندگی به آن مبتلا  شود.

بواسیر یا هموروئید در واقع رگ های خونی بزرگ شده در قسمت انتهایی رود می باشند. هنگامی که این رگ ها  در مقعد باقی می مانند منجر به خونریزی و درد می گردند. در صورت توجه نکردن به این علائم ممکن است فرد به عفونت، کم خونی و سرطان رکتال دچار می شود.

بواسیر

علائم بواسیرچیست؟

• احساس درد

بیماران موقع دفع، درد احساس می کنند. به دلیل ملتهب شدن پوست و مخاط راست روده، حاشیه مقعد به سادگی تحت آسیب قرار می گیرد.

• خونریزی

35 درصد خونریزی ها به دلیل اجابت مزاج سفت مدفوع می باشد. زائده های بیرون زده شده از مقعد به دلیل جا انداختن با دست و اصطکاک با لباس دچار آسیب دیدگی می شوند و خونریزی می کنند.

• سوزش و خارش

ترشحات غده مخاطی روده بزرگ روی اعصاب حسی این بخش اثر می گذارد و باعث خارش و سوزش می شود.

• بیرون زدگی

گاهی اوقات پس از زور زدن از مخرج فرد، زائده ای بیرون زده می شود. بیرون ماندن این زائده منجر به درد خواهد شد. در این حالت بیمار بایست هر چه زودتر به جراح مراجعه نماید.

درجات بواسیر یا هموروئید

• درجه یک: توده هموروئید کمی بزرگ می شود و به صورت خونریزی بی درد نشان داده می شود.
  • درجه دو: هنگام اجابت مزاج، بیرون زدگی به دلیل بزرگی توده دیده می شود و پس از اتمام خود به خود به درون مقعد بر می گردد. گاهی با خونریزی همراه است و گاهی بدون خونریزی می باشد.
  • درجه سه: توده هموروئید با بزرگ شدن، هنگام اجابت مزاج بیرون زده می شود، اما خود به خود به جای اول بر نمی گردد بلکه باید با دست آن را به درون مقعد برگرداند.
  • درجه چهار: این توده خارج از مقعد قرار دارد و با دست به داخل مقعد بر نمی گردد.

دلایل ایجاد بیماری بواسیر

• در اثر یبوست زیاد و طولانی مدت، فرد هنگام دفع، مجبور به زور زدن می شود.
  • قدرت عضلانی عضلات قسمت لگن، با تحرک نداشتن کم می شود.
  • ارثی یا ژنتیکی.
  • مصرف نکردن فیبر در رژیم غذایی روزانه
  • فشار های زیاد ناشی از زایمان در بانوان

لازم به ذکر است که بواسیر به سه نوع داخلی، خارجی و ترومبوزه تقسیم می شود. علائم هر یک از این سه گروه متفاوت خواهند بود.

درمان بواسیر

درمان هموروئید به روش های مختلفی صورت می گیرد . در حال حاضر درمان هموروئید با لیزر به عنوان بهترین و کم عارضه ترین روش شناخته شده است .