27 مه

کیست مویی

کیست مویی یا سینوس پیولنیدال ،  در هر قسمت از بدن که مو رشد می کند ، ممکن است اتفاق بیفتد ، اما در ناحیه تحتانی ستون فقرات شایع می باشد .

کیست مویی

معمولاً فرد با شکایت هایی نظیر درد و ترشح در این قسمت به پزشک جراح عمومی مراجعه می نماید .

کیست مویی در سن 15 تا 24 سال بیشترین شیوع را داشته و پس از 40 سالگی نیز کم تر اتفاق می افتد و در مردان شایع تر است .

چرا کیست مویی ایجاد می شود ؟

عوامل ژنتیکی و ارثی

می توان گفت علت اصلی ایجاد کیست مـویی ژن ناقص می باشد و کاهی در چند نفر از اعضای خانواده قابل مشاهده است . منظور از ژن ناقص این است که مو های اندام مورد نظر به جای رشد از طرف ریشه به طرف بالا ، بدون خارج شدن از پوست به صورت زیر پوستی و در ادامه در زیر بافت رشد کرده و با التهاب و ایجاد حفره و تجمع ترشحات عفونی و توده همراه خواهد بود .

فرورفتن مو به داخل پوست ، که بیشتر در افراد پر مو که شغل شان نیز نشسته است بروز می کند . همچنین تعرق در ناحیه کیست مـویی و چاقی نیز از دیگر عوامل بروز کیست مویی است .

کیست مـویی به طور معمول تا زمانی که دچار عفونت نشود علامت خاصی ندارد . در این صورت نیز یک حفره زیر پوستی در حد فاصل دو باسن و کمی بالا تر از آن ایجاد می گردد و قطر آن بین یک تا چند سانتی متر است .

نشانه های ظاهری بعد از پیدایش عفونت  در کیست مـویی :

تورم و قرمزی در ناحیه ی پیدایش کیست مویی ، احساس درد در موقع لمس ، ترشح چرک و خونابه و تب و لرز از علائم ظاهری کیست مویی است . همچنین بیمار در موقع نشستن دچار درد در قسمت دنبالچه خواهد  شد .

در صورتی که مجرای این حفره بسته بشود ، چرک و عفونت در آن ناحیه تجمع یافته و آبسه ایجاد می گردد که این حالت با درد فراوان همراه است .