19 مه

هموروئید

همـوروئید نوعی بیماری مقعد است که نصف مردم جهان در یک دوره از زندگی خود ، آن را تجربه می کنند . بواسیر یا هموروئید رگ های وریدی مجرای مقعدی است که کمک به کنترل مدفوع دارد ، که در انتهای روده قرار گرفته است .

هموروئید

انواع هموروئید ( بواسیر ) :

سه نوع هموروئید  وجود دارد که با توجه به علائم فرد مبتلا ، نوع آن معین می شود :

• همـوروئید یا بواسیر داخلی
  • همـوروئید یا بواسیر خارجی
  • همـوروئید یا بواسیر ترومبوزه

هموروئید داخلی :

در همـوروئید داخلی ، بالشتک های داخل روده ملتهب شده و ورم می کند . بیمار نمی تواند این بالشتک ها را ببیند یا لمس کند و احساس درد نیز معمولاً ندارند ، اما در موقع دفع مدفوع با خراشیده شدن توده همـوروئیدی دچار خون ریزی می شوند . با تکرار این روند و با گذشت زمان بالشتک ها به طرف بیرون آمده و فرد دچار بیماری هموروئـید خارجی می شود .

بواسیر یا همـوروئید خارجی

همـوروئید خارجی با درد زیادی همراه است .  این نوع بواسیر در زیر پوست کناره ی معقد به وجود می آید و با توجه به این که این بالشتک ها نسبت به بالشتک های داخلی حساس تر هستند احساس درد بیشتر است . در هـموروئید خارجی معمولاً با خارش زیاد همراه است .

بواسیر یا هموروئید ترومبوزه

همــوروئید ترومبوزه ، در لبه های کناریر مقعد ایجاد شده ، که به دلیل فشار آوردن برای دفع مدفوع پدید می آید . کسانی که نوع شغل شان به گونه ای ست که بیشتر وقت شان را می نشینند مانند رانندگان و همچنین افرادی که ورزش های سنگین انجام می دهند نیز مستعد ابتلا به همـوروئید ترومبوزه می باشند . این نوع همـوروئید به اندازه یک لوبیا می باشد و بسیار دردناک است و لازم است تا فوراً به پزشک مراجعه نمود و تحت درمان قرار گرفت .

تشخیص هموروئید

خون ریزی از کناره ی مقعد ، یکی از علائم رایج در بروز بواسیرمی باشد .
البته تمامی خون ریزی های مقعد مربوط به بواسیر نیست . وجود پولیپ یا سرطان در روده ی بزرگ هم منجر به خون ریزی مقعد خواهد شد .
مشاهده و معاینه ی کامل توسط پزشک متخصص ، اولین راه تشخیص و شروع  درمان خواهد بود .

درجات هموروئید :

هموروئیـد دارای چهار درجه می باشد :
هموروئیـد درجه یک : سیاه رگ ها گشاد می شوند ، اما از مقعد بیرون نمی زنند و تنها علامت آن خون ریزی می باشد .
هموروئیـد درجه دو : سیاه رگ هایی که گشاد شده اند ، در زمان اجابت مزاج ، از مقعد بیرون می آیند و پس از دفع مدفوع ،به طور خودبخودی به دورن مقعد باز می گردد .
هموروئیـد درجه سه : توده هایی که موقع دفع از مقعد خارج می گردند ، اما خود به خود به درون باز نمی گردند و لازم است تا با دست به درون مقعد بازگردانده شوند .
هموروئیـد درجه چهار : توده هایی که در هر حالت از مقعد خارج هستند .

چه عواملی باعث بروز هموروئید می شوند ؟

• یبوست یا اسهال به مدت طولانی
  • عوامل ژنتیکی و موروثی
  • جا به جا کردن اجسام سنگینی که باعث شود تا به معقد فشار بیاید .
  • عدم مصرف مایعات ، میوه و سبزیجات
  • ابتلا به بیماری های کبدی
  • رابطه جنسی مقعدی

درمان هموروئید

1. درمان هموروئید بنا به صلاح دید پزشک به چند روش امکان پذیر است ، از جمله :
  2. درمان خانگی
  3. درمان با رابربند
  4. درمان با لیزر

منظور از درمان خانگی رعایت رژیم غذایی مناسب و نشستن در لگن آب و بتادین  و… می باشد .
درمان با رابربند از روش های بدون جراحی است که در هموروئید درجه دو و درجه سه کاربرد دارد . در این روش به کمک یک ابزار یک بار مصرف ، یک حلقه ی لاستیکی را به دور بالای بواسیرانداخته و موجب عدم خون رسانی به بالشتک های مقعدی شده و توده خود به خود می افتد .
در درمان بواسیر با لیزر ، در بواسیر درجه یک و دو که هنوز بیماری حاد نشده است ، کاربرد دارد .