17 مه

شقاق

به زخمی شدن و پاره شدن کناره های مقعد شقاق یا فیشر می گویند .

این زخم در مقعد به صورت خطی پدیدار می شود و به دلیل این که دیواره های مقعد دارای اندام حسی بسیار زیادی است باعث می شود که درد زیادی احساس کنیم .

شقاق

زایمان ، یبوست ، دفع مدفوع بزرگ و یا اسهال طولانی مدت باعث ایجاد شـقاق می شود . شقاق به دو دسته ی حاد و مزمن تقسیم می شود که اگرکمتر از  12 هفته طول بکشد از نوع حاد و در بیشتر از 12 هفته  مزمن است .

شقاق حاد سبب اسپاسم اسفنکتر داخلی مقعد می شود که این باعث زیاد شدن شدت درد ، پارگی و خون رسانی اندک ناحیه آنودرم می شود ، اسپاسم وایسکمی باعث خوب نشدن زخم و ایجاد شـقاق مزمن می شود .

از بارز ترین نشانه های شـقاق درد زیاد به همراه خونریزی در هنگام دفع مدفوع می باشد این خونریزی ها روشن بوده و رگه مانند بر روی مدفوع دیده می شود ، ممکن است بیمار تا ساعت ها بعد مدفوع با این درد همراه باشد .

نشانه های شقاق ( فیشر)    :

1. 1. داشتن درد هنگام دفع مدفوع .
  2. 2. خونریزی از مقعد .
  3. 3. خون در مدفوع .
  4. 4. احساس سوزش و خارش در ناحیه مقعد .
  5. 5. مشاهده ی رگه های خونی بر روی دستمال توالت و یا مدفوع .
  6. 6. داشتن درد بعد ساعت ها از دفع مدفوع .
  • برای جلوگیری از ایجاد شـقاق از رژیم غذایی پر فیبر و همچنین مایعات استفاده کنید ، غذا های پرفیبر مانند :

– ماکارانی .

– برنج .

– نان .

– اسفناج .

– نخود فرنگی .

– بروکلی و کاهو .

– گردو .

– بادام .

درمان شقاق بدون جراحی انجام می شود ولی تعداد محدودی از بیماران توسط جراحی این بیماری را درمان می کنند .

برای درمان شقاق ملین هایی توصیه می شود که مدفوع را شل و حجیم می کند ، نشستن در آب گرم نیز باعث بهبودی شقاق می شود ، پماد آنتی هموروئید و یا ژل لیدوکائین نیز می تواند به درمان آن کمک کند .

چهار × پنج =