01 جولای

روش های جراحی بواسیر

ورم دردناک رگ های مقعد، بواسیر نام دارد. گاهی همراه با خون ریزی است. بیشتر به واسطه یبوست مزمن با نشستن زیاد تولید می شود که با عمل جراحی بواسیر درمان می شود. یبوست مزاجی علت اصلی این بیماری است. روش های جراحی بواسیر از مواردی است که در مورد آن توضیح خواهیم داد.

معمولا بواسیرها بدون نیاز به درمان و به خودی خود، بعد از یک یا دو هفته بهبود میابند. درصورتی که بهبودی حاصل نشد با صلاح دید پزشک اقدام به جراحی بواسیر می کند. نکته ی قابل توجه در درمان بواسیر آن که،هیچ راه درمانی نمی تواند بواسیر را به صورت کامل از بین ببرد،مگر اینکه تغییرات مورد نظر را در رژیم غذایی خود بدهید ، ورزش منظم را فراموش نکنید، کاهش وزن داشته باشید و خود را به داشتن اجابت مزاج منظم عادت دهید.

روش های جراحی بواسیر

انواع روش های جراحی بواسیر

برش هموروئید

زمانی که وضعیت هموروئید بسیار وخیم است، از برش هموروئید استفاده می شود. معمولاً ۲ تا ۴ هفته زمان بهبودی بعد از جراحی بواسیر می باشد. این روش برای افرادی است که دارای هموروئید خارجی ناشی از لخته خون هستند.

درمان سرخرگ زدایی هموروئیدی

در سراسر مقعد به روش داپلر روشی تقریباً هجومی است که  با استفاده از داپلر فراصوتی محل دقیق ریزش درونی خون سرخرگی را شناسایی می‌کند. این سرخرگ ‌ها سپس به هم متصل می‌شوند و بافت پرولابه شده بخیه می‌شود و به حالت نرمال برمی گردد. میزان بازگشت در این روش از جراحی بواسیر، اندکی بالاتر است اما مشکلات و عوارض آن در مقایسه با هموروئیدکتومی کمتر است.

هموروئیدکتومی

یکی از روش های جراحی بواسیر، هموروئیدوپکسی بسته نیز شناخته می‌شود. روشی است که در آن قسمت بافت هموروئیدی که به صورتی غیرعادی رشد کرده است، برش داده می ‌شود و سپس بافت هموروئیدی باقی مانده، به جای طبیعی خودش بازگردانده می شود. این عمل معمولاً درد کمتری دارد و در مقایسه با برش کامل هموروئید، زودتر بهبود می‌یابد. اما در این روش شانس برگشت علائم هموروئیدی بیشتر از روش رایج همورئیدکتومی است و بنابراین معمولاً این عمل به بیمارانی که دچار هموروئید درجه ۲ یا ۳ هستند توصیه می ‌شود.

اقدامات پس از جراحی بواسیر

پس از جراحی بواسیر به مدت حداقل ده روز، سه یا چهار بار در روز و هربار پانزده دقیقه، بلافاصله بعد از دفع مدفوع و شستشوی خود، در لگن آب گرم بنشینید. در لگن باید به قدری آب بریزید که ناحیه مقعد شما را بپوشاند.

پانزده + 2 =