20 نوامبر

درمان کیست سینه

درمان کیست سینه : بافت چربی در زیر بافت پستان قرار دارد که محلی برای نشر کردن تومور به دیواره قفسه سینه است. همچنین بافت پستانی بین عضلات قفسه سینه و حول هرم پستان قرار دارد که بوسیله بافت چربی پوشیده گردیده است.

معمولا پستان دارای 15 الی 20 لوب در غدد و مجاری شیری خود می باشد، در اثر بارداری، یائسگی و بلوغ دچار تغییرات هورمونی پستان ها می شود می توان گفت که تغییرات عادی بوده و شخص نگران نباشد.

کیسه هایی پرآبی در بافت سینه وجود دارد که به آن کیست های سینه گفته شده، غالباً کیست های سینه سرطانی نبوده و دلیل سرطان سینه نمی باشد.

خانم ها معمولاً دارای تعدادی کیست در سینه هایشان هستند که غالباً شکل و ظاهر آن گرد و شبیه تخم مرغ بوده و لبه های مشخصی را دارا می باشد و این کیست ها ممکن است بعضآ سفت باشند.

کیست ها بزرگ ، دردناک و ناراحت کننده باشند، کیست پستان احتیاجی به درمان ندارد و تخلیه کیست دردناک می باشد.

درمان کیست سینه

درمان فیبروکیستیک سینه در بانوان با توجه به شرایط فرد متفاوت می باشد و در درمان تغییرات توده سینه زنان باید به دو موضوع توجه کرد:

رفع اختلالات هورمونی

کنترل درد

مواردی که می تواند در تغییرات کیست سینه تاثیر گذار باشد، هورمون های مختلفی مانند استروژن و پروژسترون که از تخمدان تولید می شود که روی بافت شیرساز پستان قرار دارد.

بانوانی که دچار اختلال هورمونی هستند دچار نامنظمی در سیکلهای ماهیانه هم هستند. برای برطرف کردن این نامنظمی باید سطح هورمون های خونی را اصلاح کرد که باعث بهبودی تغییرات فیبروکیستیک سینه می شود و مصرف دارو باید با تجویز پزشک بوده، اگر خودسرانه استفاده شود ممکن است شرایط فیبروکیستیک سینه را بدتر کند.

دیابت یا مشکلات تیروئید که جزو دیگر اختلالات هورمونی هستند نیز همراه با تغییرات فیبروکیستیکی در پستان هستند، گاهی با رفع این اختلال هورمونی می توان شاهد کم شدن علائم فیبروکیستیک سینه خواهیم بود.

برای درمان فیبروکیستیک سینه با توجه به مطالعاتی که انجام گرفته برخی داروهای ضد استروژنی و ضد آندروژنیک را تجویز کرده اند که در بهبود توده سینه زنان موثر است، قابل توجه است که داروها دارای عوارض جانبی هستند، اگر بانوان دارای درد شدید ودائمی باشند مجبور به مصرف این دارو می شوند و این داروها را نمی توان به مدت طولانی و بدون تجویز پزشک استفاده کرد.

کنترل درد

در افراد مختلف شدت درد و زمانی که شخص دچار درد می شود یکسان نمی باشد، به عنوان نمونه در زمان شروع سیکل ماهیانه احساس سنگینی و درد خفیف و حس پری در پستان ها داریم، ممکن است درد به حدی باشد که شخص قادر به انجام فعالیت های روزانه نباشد یا غالباً شخص در تمام طول ماه احساس درد داشته باشد.

• نوع درمان با توجه به شرایط فرد متفاوت خواهد بود.
  • کنترل درد و درمان تغییرات فیبروکیستیک سینه
  • مصرف ویتامین ها و ترکیبات گیاهی