03 ژوئن

درمان هموروئید

برای درمان هموروئید روش های مختلفی وجود دارد . جراحی هموروئید ، لیزر هموروئید و رژیم غذایی مناسب و … از جمله ی آن ها می باشد .

برخی از افراد بر این باورند که افراد پیر یا میانسال دچار بیماری هموروئید می شوند ولی این تصور اشتباه است و جوانان نیز مبتلا به این بیماری می شوند.

بیماری هموروئید یا بیماری بواسیر به صورت تورم و التهاب مویرگ های موجود در خروجی دستگاه گوارش یعنی مقعد بروز می کند.

بیماری بواسیر می تواند بر اثر عوامل بسیار زیادی به وجود بیاید که در ادامه مقاله درباره آن ها صحبت خواهیم کرد.

بارزترین دلایل بروز بواسیر

• مصرف کم آب در طول روز
  • مصرف نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های الکلی
  • مصرف کم میوه جات و سبزیجات
  • عدم انجام ورزش و فعالیت های بدنی
  • حمل وسایلی سنگین و بیش از توان بدنی و جسمی فرد
  • فشار هنگام دفع مدفوع
  • و غیره.

مهم ترین عامل بروز هموروئید ، فشار بیش از حد به ناحیه مقعد است.

یبوست ، نشستن طولانی مدت و عدم تحرک از مهم ترین دلایل بروز هموروئید هستند.

هموروئید می تواند داخل یا خارج از مقعد باشد ، همچنین می تواند تا مدت ها علائمی از خود بروز نکند .

از علائم بروز هموروئید نیز می تواند به احساس خارش شدید و درد در ناحیه مقعد اشاره کرد.

در صورت بروز نشانه شک برانگیزی حتماً به یک متخصص جراحی عمومی ( پلاستیک – گوارش ) مراجعه کنید.

درمان هموروئید بدون عمل جراحی

روشی که در گذشته برای درمان بیماری هموروئید به کار برده می شد بسیار دردناک بود .

این جراحی تحت بیهوشی کامل انجام می شد و بیمار باید دست کم 24 ساعت را در بیمارستان می ماند تا تحت مراقبت باشد .

همچنین چند روزی را نیز باید در منزل به طور مطلق استراحت می کرد .

در حال حاضر با پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی که به کار گرفته می شود ، با استفاده از دستگاه لیزر درمان هموروئید انجام می شود .

در این روش به صورت سرپایی و با استفاده از بی حسی موضعی ، موضعی عمل انجام می شود و خون ریزی ناشی از جراحی نیز نهایتاً تا یک ساعت بعد از جراحی قطع خواهد شد .

با استفاده از لیزر به هیچ عنوان  برش های جراحی ایجاد نمی شود .

بیمار بدون این که بستری شود و بدون تحمل درد ، تحت عمل قرار گرفته و روز بعد از عمل می تواند انجام کار های روزمره اش را از سر گیرد .

درمان هموروئید با رابربند

درمان با رابربند در بواسیر های درجه 2 و 3 کاربرد دارد و تحت بی حسی و سرپایی و در کم تر از یک ساعت انجام می شود .

در این تکنیک با کمک یک ابزار یک بار مصرف حلقه ای شکل لاستیکی را دور بخش بالایی هموروئید انداخته و منجر می شود تا خون رسانی به بالشتک های هموروئید قطع شود و در حدود 5 تا 10 روز بعد از عمل به دلیل عدم خون رسانی  بواسیر خود به خود سیاه شده و بدون نیاز به جراحی می افتد .

بیشتر بیمارانی که از این روش استفاده کرده اند ، رضایت دارند .