22 مه

بیماری های پستان

بیماری های پستان را به طور کلی می توان به دو نوع بیماری های خوش خیم پستان و بیماری های بدخیم پستان تقسیم کرد .

برای بدخیم پستان ، در واقع همان سرطان سینه است که درادامه توضیح خواهیم داد .

بیماری های پستان

بیماری های پستان شامل درد های پستانی ، فیبروکیستیک ، کیست ، توده ها و تومور های خوش خیم پستان ، بازسازی و زیبا سازی در بانوان و مشکلات پستانی در آقایان می باشد .

توده ها و تومور های خوش خیم پستان

منظور از توده ها و تومور های خوش خیم پستان ، توده هایی ای است که در بافت سینه به وجود می آید ، از جمله : فیبروآندوم ، کیست ، توده های عفونی ، فیبروکیستیک ، نکروز چربی  .

فیبروکیستییک

این نوع بیماری در حقیقت در پی تغییرات طبیعی پستان و هورمون ها می باشد و برای خانم ها  از ابتدای دوران بلوغ تا یائسگی رخ می دهد و در سنین 35 تا 55 شایع تر است و نگران کننده نیست ، اما موجب بروز اضطراب در بانوان می شود . در حقیقت باید گفت این تغییر بیماری نیست و یک امر طبیعی است .

علائم فیبروکیستسک ، احساس درد در سینه ها ، به ویژه پیش از دوران قاعدگی است و با حس بزرگ تر شده سینه ها همراه است . در برخی از موارد این حالت بدون درد است و تنها با معاینه بالینی توسط پزشک و یا انجام سونوگرافی و ماموگرافی و مشاهده ی توده تشخیص داده می شود .

اندازه این توده ها به طور معمول دو تا ده میلی متر است و در نهایت از 3 سانتی متر کمتر است .

کیست سینه :

کیست سینه معمولاً نوعی کیسه ی پر آب است و عموماً سرطانی نیست . این کیست ها اغلب گرد یا تخم مرغی شکل هستند و در سونوگرافی مشاهده می شوند .

معمولاً نیازی به درمان کیست سینه نیست مگر در مواردی که کیست بزرگ و همراه با درد باشد . در این شرایط مایع درون کیست سینه تخلیه می شود .

کیست سینه ممکن است در هر سنی ایجاد بشود ، اما معمولاً پیش از شروع یائسگی اتفاق می افتد .

نکروز چربی

در اکثر سینه هایی که حجم زیادی دارند ، در صورت وارد شدن ضربه ، نسوج چربی ایجاد می شود و به صورت توده بدون درد در سینه ایجاد می گردد ، به این ضایعه نکروز چربی گفته می شود . نکروز چربی نیاز به درمان خاص نداشته و معمولاً خود به خود از بین می رود . البته با توجه به این که خوش خیم یا بدخیم بودن را از روی ظاهر توده نمی توان تشخیص داد ، بررسی و نمونه برداری گاهاً توصیه می شود .

فیبروآندوم

فیبروآندوم یک نوع توده ی شایع در بانوان است ، که بین 20 تا 35 سال در بانوان اتفاق می افتد و در زیر 25 سالگی شایع تر است . این توده گاهی یک طرفه و گاه دو طرفه می باشد . در حالت کلی نیاز به جراحی ندارد ، اما اگر اندازه توده خیلی بزرگ باشد ، می توان با انجام یک جراحی کوچک آن را خارج کرد .

توده های التهابی و عفونی

در اثر عفونت ممکن است توده التهابی به وجود بیاید . پیدایش التهاب  در بافت سینه باعث می شود توده یا بافت سفتی در سینه قابل لمس باشد . در برخی موارد نیز ممکن است که نوک سینه یا پوست آن به داخل کشیده شود ،

عفونت بافت سینه بیشتر در بانوان شیرده اتفاق می افتد ، البته سایر بانوان از این قاعده مستثنا نیستند . در صورت بروز عفونت لازم است تا فوری با مراجعه به پزشک و تجویز آنتی بیوتیک درمان را آغاز کنند ، زیرا در صورت بروز آبسه لازم است تا تخلیه یا جراحی انجام شود . عفونت های قارچی نیز با دارو درمانی برطرف خواهد شد .

سه + 5 =