05 جولای

بيماری های پستان

بيماری های پستان را به طور کلی می توان به دو نوع بیماری های خوش خیم پستان و بیماری های بدخیم پستان تقسیم کرد .

بیماری های بدخیم پستان ، در واقع همان سرطان سینه است که درادامه توضیح خواهیم داد .

بیماری های مرتبط با پستان اگر در مرحله خوش خیم درمان نشوند می توانند منجربه بروز بیماری سرطان پستان شوند که به نسبت بیماری های خوش خیم درمان سخت تری دارند.

اکثر بیماری های پستان دارای علائمی مانند درد در ناحیه سینه یا وجود توده هایی در سینه است .

بيماری های پستان

بيماری های پستان شامل درد های پستانی ، فیبروکیستیک ، کیست ، توده ها و تومور های خوش خیم پستان ، بازسازی و زیبا سازی در بانوان و مشکلات پستانی در آقایان می باشد .

توده ها و تومور های خوش خیم پستان

• منظور از توده ها و تومور های خوش خیم پستان ، توده هایی ای است که در بافت سینه به وجود می آید ، ازجمله :
  • فیبروآندوم
  • کیست
  • توده های عفونی
  • فیبروکیستیک
  • نکروز چربی  .

فیبروکیستییک

این نوع بیماری در حقیقت در پی تغییرات طبیعی پستان و هورمون ها می باشد و برای خانم ها  از ابتدای دوران بلوغ تا یائسگی رخ می دهد و در سنین 35 تا 55 شایع تر است و نگران کننده نیست ، اما موجب بروز اضطراب در بانوان می شود .

در حقیقت باید گفت این تغییر بیماری نیست و یک امر طبیعی است .

علائم فیبروکیستسک ، احساس درد پستان ، به ویژه پیش از دوران قاعدگی است و با حس بزرگ تر شده سینه ها همراه است .

در برخی از موارد این حالت بدون درد است و تنها با معاینه بالینی توسط پزشک و یا انجام سونوگرافی و ماموگرافی و مشاهده ی توده تشخیص داده می شود .

اندازه این توده ها به طور معمول دو تا ده میلی متر است و در نهایت از 3 سانتی متر کمتر است .

کیست سینه

کیست سینه معمولاً نوعی کیسه ی پر آب است و عموماً سرطانی نیست . این کیست ها اغلب گرد یا تخم مرغی شکل هستند و در سونوگرافی مشاهده می شوند .

معمولاً نیازی به درمان کیست سینه نیست مگر در مواردی که کیست بزرگ و همراه با درد باشد . در این شرایط مایع درون کیست سینه تخلیه می شود .

کیست سینه ممکن است در هر سنی ایجاد بشود ، اما معمولاً پیش از شروع یائسگی اتفاق می افتد .

نکروز چربی

در اکثر سینه هایی که حجم زیادی دارند ، در صورت وارد شدن ضربه ، نسوج چربی ایجاد می شود و به صورت توده بدون درد در سینه ایجاد می گردد ، به این ضایعه نکروز چربی گفته می شود .

نکروز چربی نیاز به درمان خاص نداشته و معمولاً خود به خود از بین می رود .

البته با توجه به این که خوش خیم یا بدخیم بودن را از روی ظاهر توده نمی توان تشخیص داد ، بررسی و نمونه برداری گاهاً توصیه می شود .

فیبروآندوم

فیبروآندوم یک نوع توده ی شایع در بانوان است ، که بین 20 تا 35 سال در بانوان اتفاق می افتد و در زیر 25 سالگی شایع تر است .

این توده گاهی یک طرفه و گاه دو طرفه می باشد .

در حالت کلی نیاز به جراحی ندارد ، اما اگر اندازه توده خیلی بزرگ باشد ، می توان با انجام یک جراحی کوچک آن را خارج کرد .

توده های التهابی و عفونی

در اثر عفونت ممکن است توده التهابی به وجود بیاید . پیدایش التهاب  در بافت سینه باعث می شود توده یا بافت سفتی در سینه قابل لمس باشد . در برخی موارد نیز ممکن است که نوک سینه یا پوست آن به داخل کشیده شود ،

عفونت بافت سینه بیشتر در بانوان شیرده اتفاق می افتد ، البته سایر بانوان از این قاعده مستثنا نیستند .

در صورت بروز عفونت لازم است تا فوری با مراجعه به پزشک و تجویز آنتی بیوتیک درمان را آغاز کنند ، زیرا در صورت بروز آبسه لازم است تا تخلیه یا جراحی انجام شود .

عفونت های قارچی نیز با دارو درمانی برطرف خواهد شد .

بيماری های پستان

بهترین راه برای تشخیص اولیه بیماری توسط خود فرد لمس سینه است .

در صورتی که سینه را لمس کردید و متوجه توده هایی در داخل سینه شدید حتماً به متخصص سینه مراجعه کنید تا از طریق روش های تخصصی سینه معاینه شود .

بيماری های پستان اگر به خوبی درمان نشوند می توانند باعث بروز مشکلات جدی برای فرد شوند که گاهی منجربه برداشتن تمام بافت سینه یا بخشی از بافت سینه می شود .

بيماری های پستان در بانوان بسیار رایج تر از آقایان است ولی گاهش آقایان نیز دچار بیماری های پستان می شوند که یکی از بیماری های مرتبط با پستان آقایان ژنیکوماستی است .

ژنیکوماستی باعث بزرگ شدن غیر طبیعی سینه آقایان می شود که می تواند به علت چاق شدن یا بهم ریختن هورمون های آقایان باشد .

برای تشخیص دقیق بیماری های سینه بهتر است که به یک جراح متخصص سینه مراجعه کنید تا پس از معاینه سینه ، درمان های مورد نیاز انجام شود .