26 آگوست

بیماری های پستان در زنان

بیماری های پستان در زنان : انواع بیماری های پستان می تواند با مشکل درعملکرد دستگاه تناسلی یا دستگاه پوششی دسته بندی شود. بیشتر بیماری های پستان غیر سرطانی می باشند.

تومور پستان : :بر اثر نئوپلاسم توده های غیر عادی به وجود می آید که به دو دسته خوش خیم و بد خیم تقسیم شده اند توده های بدخیم همان سرطان سینه می باشند. هر دو مورد بیان شده با برآمدگی خود را نشان می دهند.

انواع توده هایی که در پستان یافت می شوند کدامند؟

• فیبروآدنوم : این نوع توده جزء تومورهای خوش خیم می باشد که بیشتردر خانم های جوان بین 20 تا 35 سال رایج است. این نوع توده ممکن است در هر دو سینه وجود داشته باشد برای درمان فیبروآدنوم نیازی به جراحی سینه نیست اما در صورتی که توده رو به رشد یا اندازه آن بزرگ باشد با جراحی باید آن را خارج کرد.
  • توده های عفونی و التهابی: این توده بر اثر عفونت ایجاد می شود این توده گاهی نشانه های سرطان را دارد، اما نگران نباشید سرطان نیست. بانوان شیرده اغلب با این عفونت ها مواجه می شوند. بامواجه شدن با عفونت سینه سریع به پزشک مراجعه کنید تا تبدیل به آبسه نشود زیرا در صورت تبدیل شدن به آبسه باید از جراحی سینه برای تخلیه استفاده شود.

بیماری های پستان در زنان

• نکروز چربی: بانوانی که سینه بزرگ دارند با برخورد ضربه به سینه باعث بافت مردگی شده و بعد به صورت توده ای بدون درد نمایان می شود، نکروز چربی نیازی به درمان ندارد و اغلب خود به خود بهبود می یابد.اما باید بانوان به این نکته توجه کنند بعضی توده ها بعد از ضربه خود را نشان می دهند لذا توده ای که بعد از ضربه به وجود می آید را به پزشک نشان دهید.
  • لیپوم ها : این توده معمولا متحرک و بدون درد و نرم می باشد که در زنان مسن رویت می شود. اگر این توده بزرگ باشد درمان آن از لحاظ زیبایی اضطراری است.
  • فیبروکیستینگ :این توده رایج ترین نوع بیماری های پستان در زنان میانسال است، که با ایجاد توده هایی از مایع که از شیر منشاء گرفته اند خود را نشان می دهند. احتمال مبتلا شدن به سرطان در این افراد دو تا پنج برابر بیشتر از افراد دیگر است. کسانی که فیبروکیستینگ دارند به صورت منظم باید ماموگرافی انجام دهند.
  • سرطان سینه : سرطان سینه به علت رشد غیر طبیعی سلولها در سینه می باشد. رایج ترین نوع سرطان سینه از مجاری شیری نشات می گیرد.

چه افرادی احتمال مبتلا شدن به سرطان را دارند:

• موروثی بودن ابتلا به سرطان
  • سابقه سرطان پستان در خود فرد وجود داشته باشد.
  • بانوانی که در سن 35 سالگی برای اولین بار باردار می شوند.
  • کسانی که زود به بلوغ رسیده اند.
  • کسانی که دیر یائسه می شوند.
  • بانوانی که نا زا هستند.
  • و افرادی که بعد از یائسگی دچار چاقی می شوند.

علائم تشخیص بیماری های پستان در زنان :

• برآمدگی و سفت شدن بخشی از پستان به صورت توده.
  • بزرگ شدن پستان و هم اندازه نبودن سینه ها.
  • تغییرات و ترشحات در نوک پستان
  • پیشگیری و درمان بیماری های پستان در زنان :
  • اغلب با حذف موادی که شامل متیل گزانتین هستند باعث کاهش شدت بیماری شوید.
  • در صورتی که بیماری مشکلی ایجاد کرده باشد، مصرف 600 تا 800 واحد ویتامین E می تواند موثر واقع شود.
  • هر چند وقت یکبار حتما برای معاینه پستان و ماموگرافی مراجعه کنید.

( جراحی شکم _ جراحی سینه )