28 سپتامبر

انواع بیماری های مقعد

انواع بیماری های مقعد :مقعد یکی از اعضای بدن می باشد که در دفع مدفوع و اجابت مزاج نقش بسزایی دارد. مقعد نیز مانند سایر اجزای بدن دچار بیماری می شود.

مقعد نه تنها به یک بیماری بلکه ممکن است به انواع بیماری های مقعد مبتلا شود.

هریک از بیماری های مقعد علائم مختلف و گاهی نشانه های مشترکی دارد. برای اینکه بتوان نوع بیماری را دقیق تشخیص داد نیاز به انجام آزمایشات و تست هایی است که توسط پزشک تجویز می شود.

انواع بیماری های مقعد

از جمله علائم انواع بیماری های مقعد کدامند:

بیماری های مقعد در برخی موارد دارای علائمی مانند : سوزش، خارش، درد، خونریزی و تورم می باشد.

انواع بیماری های مقعد :

سرطان مقعد : این نوع بیماری بسیار نادر می باشد. سرطان مقعد در بانوان دو برابر آقایان می باشد. این نوع بیماری فقط با معاینه پزشک تشخیص داده می شود.

شقاق مقعد: شقاق به پارگی یا زخم در ناحیه داخلی یا پوست خارجی مقعد گفته می شود، که در اثر اجابت مزاج یا مدفوع سفت و و بزرگ و حتی اسهال های شدید و آبکی نیز باعث شقاق مقعد می شود.

بی اختیاری مدفوع : از دست دادن کنترل حرکات روده باعث اختلال در روند زندگی فردی و اجتماعی افراد می شود.

انواع بیماری های مقعد

خارش مقعد : این نوع بیماری که خارش در درون مقعد و پوست اطراف آن رخ می دهد، این بیماری بیشتر به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی می باشد.

هموروئید یا بواسیر : هموروئید یک بیماری رایج می باشد. بواسیر همان رگ های خونی بزرگ شده در ناحیه پایانی روده می باشد.

آبسه آنورکتال :این نوع بیماری بر اثر حمله باکتری ها به غده ترشحی مخاط در مقعد باعث ایجاد حفره های چرک می شود که به آن آبسه آنورکتال می گویند.

فیستول مقعد : این نوع بیماری مقعد یک نوع مجاری باریک می باشد که از داخل کانال مقعد به سمت پوست اطراف مقعد باز شده باشد. این نوع بیماری در پسران رایج تر می باشد.

گیر افتادن اشیاء خارجی در مقعد و رکتوم :گاهی در اثر بلعیدن خلال دندان، استخوان ماهی یا مرغ چون قابل هضم نمی باشد، ممکن است در هنگام دفع در محل اتصال بین مقعد و رکتوم گیر کند.

سندروم لواتور آنی :این بیماری به صورت دردهای پراکنده در رکتوم بروز می کند. سندروم لواترآنی در اثر اسپاسم عضله لواتر آنی در نزدیکی مقعد به وجود می آید.

کیست مویی :بر اثر برگشتن مو به درون پوست به وجود می آید که در نقطه انتهایی ستون فقرات و بالای شکاف باسن قرار می گیرد.

کیست مویی : این بیماری بر اثر ویروس پاپیلومای انسانی می باشد که همیشه به صورت زگیل بروز نمی کند و گاهی بدون علامت می باشد.

پرولاپس رکتوم : بر اثر زور زدن زیاد در هنگام دفع مدفوع اتفاق می افتد.

پروکتیت : زمانی که پوشش داخلی مخاطی دیواره مقعد دچار التهاب شود پروکتیت می گوییم.

2 × دو =